« در تمام ادیان و مذاهب مختلف جهان، از مصلحى که در آخرالزمان ظهور کرده ، به جنایتها و خیانتهاى ضد انسانی خاتمه داده و شالوده حکومت واحد جهانى را بر اساس عدالت و آزادى واقعى بنیان خواهد نهاد سخن به میان آمده و تمام پیامبران وسفیران الهى در این زمینه به مردم با ایمان جهان،نویدهایى داده اند».(سایت مهرنیوز،1386).«منجی موعود،درمعنای عامّش،از خصایص اندیشه بشری است.تا آنجا که می نگریم تقریباً قوم و مردمی رانمی بینیم که به نوعی سر این سودانداشته باشد.امّا نگاه مردمان به افق از یکدیگر متفاوت است ، و به تبع موعودشان گوناگون».(سایت آفتاب،1385).مقام معظّم رهبری دراین باره می فرمایند:این حقیقت(وجود منجی) مخصوص شیعه نیست ؛بلکه همه ادیان ومذاهب عقیده دارند که یک منجی و یک دست مقدّرالهی درآینده خواهد آمد و بشر را ازدست ظلم و ستم نجات خواهد داد.فرقی که ما شیعیان با دیگران اریم در این است که او را می شناسیم ، تاریخ تولّدش را می دانیم ولی اینهارانمی دانند.(اکبری،1384، ص12).اصولاً(( فتوریسم )) یعنی اعتقاد به دوره آخرالزّمان و انتظار منجی،عقیده ای است که درادیان آسمانی اعم ازیهودیّت،زردشتی ، مسیحیّت و مدّعیان نبوّت و خصوصاً دین مقّدس اسلام به مثابه یک اصل مسلّم قبول شده است .(سایت ، یاران مهدی ، 1388).
اعتقاد به موعود در آیین یهودیّت:
اصالت اعتقاد به موعود در یهودیّت:« پیش از اسارت قوم یهود و آوارگی آنان توسّط آشوریان ، اندیشه ظهور منجی در ادیان مذهبی،غیرمذهبی ، اساطیر و افسانه ها و روایات مکتوب و شفاهی بنی اسرائیل جایی نداشته است. تنها در سده دوم پیش از میلاد بود که ظهور نجات بخش قوم خدا در اذهان و افکار یهود توسعه یافت و دانیال نبی به دنبال رنجهای پی در پی قوم یهود پایان زجرها را نوید داد» . ( سایت تبیان،1388)
بشارت منجی در کتب مقدّس یهودیان:در زبور داوود آمده که: « شریران منقطع خواهند گشت ومتوکّلان به خدا وارث زمین خواهند شد.هان بعد از اندک زمانی شریر نخواهد بود امّا صالحان وارث زمین خواهند گشت و میراث آنها خواهد بود تا ابدالآباد».(سایت تبیان،1388). همچنین در کتاب اشعیای پیامبر چنین نوشته شده که: « برای ما ولدی و پسری بخشیده می شود که سلطنت بر دوش او خواهد بود و اسم او عجیب و مشیر خدای قادر و پدر سرمدی و سرور و سلامتی خوانده خواهدشد.ترقّی سلطنت و سلامتی او را بر کرسی داوود و بر کشور وی پایانی نخواهد بود،تا آنکه انصاف وعدالت را برای همیشه استوارسازد».(سایت تبیان 1388) . ناتان نبی نیز در پیش گویی خود مبنی بر جاودانگی حکومت داوود آن را تأیید کرده است .( سلیمانی اردستانی،1382،ص195). اگر در آثار مقدّس یهودی تأمّل شود،چهره سه موعود در آنها ترسیم می گردد 1ـ حضرت عیسی 2ـ حضرت محمّد 3ـ حضرت مهدی (سایت سلیمیان ،1387) . بسیاری از انبیا آمدن فردی از نسل داوود را برای یهودیّت وعده داده اند کسی که بنی اسرائیل را نجات می دهد و حکومت داوود و سلیمان را بار دیگر بر پا می کند.نویسندگان یهودی در این باره می گویند : این باور به اندازه ای قطعی است که گفته می شود خود داوود نیزآن رابه پسرش سلیمان مژده داده است.(سلیمانی اردستانی،1382،ص195).
موعود یهودیان: « درمیان یهودیان در اینکه منجی موعود چه کسی است اختلاف نظر وجود دارد. برخی منجی آخرین را داوود میشمارند و گروهی او را از خانواده داوود و گروهی میگویند که خداوند در پایان جهان داوود دیگری را برای نجات مردم میفرستد ».(خدایی اصفهانی ، 1388). یهودیان منتظرموعودی از خاندان حضرت داوود(ع)هستندکه به دنیا خواهدآمد واسم اورانمی دانند(شاید امش داوودیامناحم باشد.)(توفیقی،1385،صص123ـ120)
<** ادامه مطلب... **>و یا اینکه یهودیان معتقدند که عیسایی ظهور خواهد کرد که البتّه با عیسی مسیحیان متفاوت است .(سایت تبیان،1388) . آنچه مسلّم است این است که یهودیان معتقدند که در آخرالزّمان ((ماشیع)) یعنی مسح شده ظهور می کند و او را از اولاد حضرت اسحاق می پندارند در صورتی که تورات او را صریحاً از اولاد حضرت اسماعیل می داند.(فاطمی نوش آبادی ،1387 ). ماشیع لقب پادشاهان قدیم بنی اسرائیل بود. جمعی از دانشمندان معتقدند که خاستگاه این عقیده دین زردشت است.آنان می گویند عقیده زردشتیان دراین باب به یهودیّت سرایت کرده واعتقاد به قیام ماشیع راپدیدآورده است. (توفیقی،1385،صص123ـ120)
نام موعود در یهودیّت:(( قیدمو)) در تورات به لغت ترکوم و (( ماشیع)) در تورات عبرانی و همچنین ((قائم)) در زبور سیزدهم.(وبلاگ،FARSIE BOOK 4MOB) 3
ویژگیهای نمادین موعود در آیین یهودیّت:موعود یهودیّت از خاندان داوود است که در زادگاه داوود یعنی شهر بیت لحم به دنیا می آید واحتمالاًنام اوداووداست.(توفیقی،1385،ص269)
اعتقاد به موعود در آیین مسیحیّت:
اصالت اعتقاد به موعود در مسیحیّت:مسیحیان درباره موعود عقیده یکی از یاران حضرت عیسی (ع) بهنام پولس را پذیرفته اند که می گوید منجی نهایی جهان حضرت عیسی (ع) است.او معتقد بود که حضرت عیسی (ع) در شبی که مأموران حاکم به مخفیگاهش حمله کردند،دستگیر شد،روز بعد او را به صلیب کشیدند وکشتند امّا سه روز پس از مرگ،بر صلیب زنده شد و به آسمان رفت.او دوباره ظهور می کند و انسانها را نجات می دهد.(اعتصامی،1387،ص149)
بشارت منجی در کتب مقدّس مسیحیان:درآیین مسیحیّت و کتابهای مقدّس آنان ، نیز بشارتهای بیشتر و روشنتری در باره موعود آخرالزّمان داده شده است که علّت آن یکی نزدیکی زمان ظهور حضرت مسیح به حضرت مهدی(ع) است ودیگری تحریف کمتری است که در این آثار پدید آمده است . (حکیمی،1382،ص54). اکنون به چند کتاب که در آنها بشهارتهایی در باره منجی آمده است اشاره می شود : چون فرزند انسان در جلال خود خواهد آمد ،با جمیع ملائکه مقدّسه بر کرسی بزرگ خود قرار خواهد گرفت.همه قبایل نزد وی جمع خواهند شد و او همه آنها را از همدیگر جدا خواهد کرد،چنان که شبانی میشها را از بزها جدا کند… (سایت سلیمیان،1387).همچنین در مکاشفات یوحنّا می خوانیم : « چنانچه پدر در ذات خود زندگانی دارد،به پسر نیز داده است تا او نیز در ذات خود زندگانی داشته باشد و قدرت به او داده است که حکم رانی کند،به علّت آنکه فرزند انسان است».(سایت سلیمیان،1387).
موعود مسیحیان:« اندیشه موعود در مسیحیّت به سه گونه نمودار گشته است : در یک پرده همان اندیشه موعود یهودی است که درآن عیسی ناصری نقش مسیح نجات بخش را ایفا می کند.در پرده دیگر،با نوید رجعت عیسی به مثابه داور جهان درآخرالزّمان نمایشگر سنخ دیگری از اندیشه موعود است. ودرپرده سوم سخن ازشخص دیگری است که خود عیسی مسیح وعده آمدنش را می دهد »
. (موحدیان عطّار،1385). «من در اناجیل خواندم که خداوند به حضرت عیسی(ع) فرمود : من تو را به سوی خود بالا می برم ، سپس تو را در آخرالزّمان فرو می فرستم تا از امّت این پیامبر شگفتیها ببینی ،و آنان را در کشتن دجّال یاری دهی،تو را وقت نماز می فرستم،تا با آنها نماز بخوانی که آنها امّت مرحومه هستند ».(مجلسی،1373،ص188). بنابرین « مسیحیان منتظرند،حضرت عیسی (ع) که حدود 2000 سال پیش مصلوب شده و از قبر برخاسته و به آسمان رفته است،دوباره بیاید.اصل مسیحیّت هم با اعتقاد به ظهور موعود پدید آمده است». (توفیقی،1385،ص267).
مسیح (ع) در کتب و روایات مسلمانان:« روایات اسلامی نیز بر آمدن حضرت مسیح علیهالسلام صحه میگذارند. از جمله آن که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: ”سوگند به آن که جانم به دست او است به طور یقین عیسی بن مریم به عنوان داوری عادل و پیشوایی دادگر در میان شما فرود خواهد آمد”» .همچنین مفسران در تفسیر آیه 159 سوره نساء آن رابا بازگشت حضرت مسیح در آخر الزمان مرتبط میدانند و این آیه را در همین رابطه ارزیابی میکنند».( سایت تبیان،1388).
نام موعود در مسیحیّت:در انجیل ازموعود به نام(( مهمید آخر)) یاد شده است.
(وبلاگ،FARSIE BOOK 4 MOB)
ویژگیهای نمادین موعود در مسیحیّت:« موعود مسیحیّت دوازده حواری (حواری در زبان حبشی به معنای رسول است)دارد که بر دوازده سبط بنی اسرائیل حکمت خواهند کرد».(توفیقی،1385،ص269)
اعتقاد به موعود در آیین زردشتی:
موعود در کتب مقدّس زردشتیان:کتاب(( زند )) که یکی از کتابهای مذهبی زردشتیان است درباره موعود داد سخن داده و می نویسد : « لشگر اهریمنان با ایزدان دائم در روی خاکدان محاربه و کشمکش دارند،و غالباً پیروزی با اهریمنان باشد ، امّا نه به طوری که بتوانند ایزدان را محو و منقرض سازند؛چه،در هنگام تنگی از جانب (اورمزد) که خدای آسمان است به ایزدان که فرزندان اویند یاری می رسد،و محاربه ایشان نه هزار سال طول می کشد،آنگاه فیروزی بزرگ از طرف ایزدان ظاهر میشود و اهریمنان را منقرض می سازد ، واتمام اقتدار اهریمنان در زمین است،و در آسمان راه ندارند ، و بعد از پیروزی ایزدان و بر انداختن تبار اهریمنان عالم کیهان به سعادت اصلی خود رسیده ، بنی آدم بر تخت نیک بختی خواهند نشست ». (محسنی کبیر،1379،ص74).« جاماسب شاگرد زرتشت،در کتاب معروف خود(( جاماسب نامه )) می گوید:سوشیانس،دین را به جهان رواج دهد ، فقر و تنگدستی را ریشه کن سازد ، ایزدان را از دست اهریمن نجات داده،مردم را هم فکر،هم گفتار و هم کردار گرداند».(سایت باشگاه ،1388).همچنین جاماسب در این کتاب اززردشت نقل می کند که می گوید:« مردی بیرون آید از زمین تازیان … مردی بزرگ سر،بزرگ تن،بزرگ ساق،بر آیین جد خویش و با سپاه بسیار که روی به ایران نهد وآبادانی کند و زمین را پر داد کند » .(مکارم شیرازی،1356،ص53). در فصل نوزدهم (( وندیداد )) که یکی از بخشهای مهمّ پنجگانه (( اوستا )) است،از جریان نبرد اهریمن با زرتشت و غلبه دائمی بر اهریمن سخن به میان آمده که زمانی سوشیانس از شرق مولّد می شود و سپس از وضع افراد در پل چینوات(پل صراط) سخن به میان آمده.(مبلّغی آبادانی،1373،ص59).
موعود زردشتیان:« در هزاره گرایی زردشتی ، انتظار سه منجی از نسل زردشت مطرح است.این منجیان که یکی پس از دیگری جهان را پر از عدل و داد خواهند کرد.عبارتند از:1-هوشیدر1000سال پس از زردشت.2- هوشیدرماه 2000سال پس از زردشت 3- سوشیانس(یا سوشیانت)3000 سال پس اززردشت که باظهوراوجهان پایان مییابد».(توفیقی،1385،ص61).در آیین زردشت سه موعود معرفی شده که آنان را (( سوشیانت)) می نامند که مهمترین آنها (( سوشیانت پیروزگر)) است که در مورد او چنین آمده است :سوشیانت مزدیسنان،به منزله کریشنای برهمنان ، بودای پنجم بودائیان،مسیح یهودیان،فارقلیط عیسویان و مهدی مسلمانان است .(سایت یاران مهدی،1388).
نام موعود در آیین زردشت:(( بهرام )) در ابستاق زند و پازند ،(( سوشیانس )) در کتاب زند و هومن یسن ، و(( سروش ایزد )) در زمزم زرتشت.(وبلاگ،FARSIE BOOK 4 MOB)
اعتقاد به موعود در آیین هندو:
موعود در کتب مقدّس هندیان:در کتابهای هندیان مانند ((مهابهاراتا )) و کتاب (( پورانه ها ))
سخن از نجات دهنده و موعود آمده است از جمله گفته اند : « همه ادیان معتقدند که در پایان هر دوره ای از تاریخ،بشر از لحاظ معنوی و اخلاقی رو به انحطاط می رود و چون ،طبعاً و فطرهً،در حال هبوط و دوری از تاریخ است ، ومانند احجار به سوی پایین حرکت می کند ، نمی تواند به خودی خود به این سیر نزولی خاتمه دهد . پس به ناچار روزی یک شخصیّت معنوی بلند پایه ، که از مبدأ وحی و الهام سرچشمه می گیرد ، ظهور خواهد کرد ،وجهان را از تاریکی جهل و غفلت و ظلم و ستم نجات خواهد داد».(حکیمی،1382،ص54). در کتاب (( دیده )) که از کتب مقدّس هندیان است آمده : « پس از خرابی دنیا پادشاهی در آخرالزّمان پیدا می شود که پیشوای خلایق باشد؛ ونام او(( منصور)) باشد ، و تمام عالم را بگیرد؛و به دین خود آورد».(مکارم شیرازی،1356،ص54).
در کتاب (( باسک )) نوشته شده که : « دور دنیا تمام شود به پادشاه عادلی در آخرالزّمان که
پیشوای فرشتگان و پریان و آدمیان باشد؛و براستی حق با او باشد؛و آنچه در دریا و زمینها و کوهها پنهان باشد ، همه را به دست آورد و از آسمان و زمین آنچه باشد خبر می دهد،و از او بزرگتر کسی به دنیا نیاید».(مکارم شیرازی،1356،ص54).
« در کتاب (( اوپانیشاد )) که یکی از کتب معتبر و از منابع هندوها به شمارمی رود،پیرامون ظهور منجی موعود چنین آمده است : این مظهر، (( ویشنو ))- مظهر دهم- در انقضای کلّی یا عصر آهن سوار بر اسب سفیدی در حالی که شمشیر برهنه درخشانی به صورت ستاره ای دنباله دار در دست دارد،ظاهر می شود و شریران را تماماً هلاک می سازد ، خلقت را از نو تجدید می کند و پاکی را رجعت خواهد داد…این مظهر دهم در انقضای عالم ظهور خواهد کرد ». (سایت باشگاه،1388) . « در کتاب (( وشن جوک )) نیز بشارت به ظهور منجی داده شده است : آخر دنیا به کسی برمی گردد که خدا را دوست می داردوازبندگان خاصّ او باشد و نام او( خجسته ) و( فرخنده ) باشد».(سایت باشگاه،1388).
موعود هندوها:«ظهور برخی از خدایان به صورت انسان یا حیوان در آیین هندو مطرح است و آن صورت را ( آوتار ) می نامند . هندوها منتظر ( کلْکی ) دهمین جلوه ویشنو هستند که شمشیر به دست و سوار بر اسب سفید ،ظاهر خواهد شد».(توفیقی،1385،ص267). هندوها منتظر ظهور دهمین آواتارای ویشنو هستند.(حکیمی،1382،ص54)
نام موعود در آیین هندو:(( لند بطاوا )) در هزارنامه هندیان.(وبلاگ،FARSIE BOOK 4 MOB ).(( ویشنو )) در اوپانیشاد،(( خجسته )) و (( فرخنده )) در وشن جوک،و (( منصور )) در دید.(سایت باشگاه،1388)
اعتقاد به موعود در آیین بودا:
موعود بودائیان:« چنانکه در پاره ای کتب و مأخذ آمده است در دین بودایی نیز،مسئله انتظار مطرح است.گفته اند که در این آیین نیز انتظار هست،و شخص مورد انتظار این آیین بودای پنجم است». (حکیمی،1382،ص54) . پس « در دین بودایی نیز مسئله انتظار مطرح است ،و مصلحی که پیروان این آیین انتظار او را می کشند ،بودای پنجم نام دارد».(سایت یاران مهدی،1387). « بوداییان منتظر ظهور بودا به صورت میتریا (میتریه )هستند .میتریا در زبان سانسکریت به معنای ( دوست دارنده ) است».(توفیقی ،1385،ص267)
اعتقاد به موعود در آیین برهمائیان:
موعود در کتب مقدّس برهمائیان : « در کتاب ( دداتک ) از کتب مقدّس برهمائیان آمده:…دست حق درآید و جانشین آخر(( ممتاطا )) ظهور کند. ومشرق و مغرب عالم را بگیرد و خلایق را هدایت کند » . ( مکارم شیرازی ، 1356، ص54)
موعود برهمائیان:« برهمائیان از دیر زمانی بر این عقیده بودند که در آخرالزمان «ویشنو» ظهور نماید و بر اسب سفیدی سوار شود و شمشیر آتشین بر دست گرفته و مخالفین را خواهد کشت و تمام دنیا «برهمن» گردد و به این سعادت برسد».(سایت باشگاه،1388)
اعتقاد به موعود در اسلام:
اصالت اعتقاد به موعود در اسلام:« اندیشه پیروزی نهایی حق و صلح و عدالت بر نیروی باطل و ستیز و ظلم،گسترش جهانی ایمان اسلامی ، استقرار کامل و همه جانبه ارزشهای انسانی، تشکیل مدینه فاضله و جامعه ایده آل ، وبالاخره اجرای این ایده عمومی و انسانی به وسیله شخصیّتی مقدّس و عالیقدر که در روایات متواتر اسلامی، ازاو به مهدی تعبیر شده است،اندیشه ای است که کم و بیش همه فرق و مذاهب اسلامی-با تفاوتها و اختلافهایی-بدان مؤمن ومعتقدند» .(شهید مطهری،1361،ص5)
« حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) میفرمایند : اگر از عمر دنیا بیش از یک روز باقی نمانده باشد ، خداوند آن روز را چنان طولانی خواهد گردانید ، تا سرانجام مردی از امت و خاندان من که اسمش، اسم من است، ظاهر خواهد شد و جهان را همان گونه که از ظلم و جور و ستم پر شده، پر از عدل و داد خواهد کرد».(خدایی اصفهانی،1388).
اوّلین باری که اثر اعتقاد به مهدویّت را در تاریخ اسلام می بینیم، در جریان انتقام مختار از قتله امام حسین (ع) است.(روت ون،1383،ص155)
موعود مسلمانان: « اساساً میان مسلمانان دیگر پیروان ادیان و ملل مختلف،در اصل اعتقاد به ظهور یک منجی در آخرالزّمان هیچ گونه اختلافی نیست ، هر چند در مصداق آن میان مسلمانان و دیگران اختلافاتی وجود دارد، لیکن تمامی امّت اسلامی بر این باورن که اسم مبارک وی محمّد و لقب او مهدی است » .(سایت منتظر،1388). بنابراین اعتقاد به منجی در اسلام با نام کلّی مهدویّت یعنی:مهدی (امام منتظر)بودن و برابر روایات شیعی ونیز بر طبق روایتهایی از اهل تسنّن،این مهدی از نسل علی بن ابیطالب است و در آخرالِزّمان ظهور خواهد کرد، مطرح است. (حسینی دشتی،1379،ص21877)
اعتقاد به مهدویّت در اهل تسنّن:حفّاظ احادیث و بزرگان دانشمند حدیث نیز تصریح کرده اند که احادیث مهدی (ع) مشتمل بر احادیث (( حسن )) و (( صحیح )) است و مجموع آن متواتر می باشد بنابراین اعتقاد به ظهور مهدی (ع) بر هر مسلمانی واجب است و این جزء عقاید اهل سنّت و جماعت محسوب می شود و جز افراد نادان و بی خبریا بدعتگزارآنرا انکار نمی کنند.(مکارم شیرازی،1356،ص163).پس « برادران سنّی هم ، منجی موعود را به انتظار نشسته اند ، امّا واقعیّتی وجود دارد و آن اینکه جزئیّاتی که ما در اهل بیت (ع) سراغ داریم،اهل سنّت چنین چیزی را ندارند . آنها مهدی را پذیرفته اند و منابعی که در متون اسلامی هست . مهدویّت به نوعی برای آنها نیز معنا پیدا میکند . امّا چیزی که به طور مشخّص و با توضیح برنامه و کار بتوان تشریح کرد،تنها در مکتب اهل بیت (ع) است ».(ستاد احیا وگسترش فرهنگ مهدویّت،1382،ص26). « على رغم وجود مذاهب مختلف اسلامى و تفاوت هاى مهدى در روایات 717 عقیدتى ناشى از آن، همه مسلمانان طبق بشارت رسول اکرم (ص) به ظهور امام مهدى (ع) در آخر الزمان اعتقاد راسخ دارند . بسیارى از علماى اهل سنت ، از قرن سوم هجرى تا امروز بدین معنا تصریح کرده اند».(سایت منتظر،1388)
اعتقاد به مهدویّت در تشیّع:«شیعیان معتقدند که بنابرسخنان صریح پیا مبراکرم (ص)وائمه ی اطهارعلیهم السلام مو عود منجی انسانها دوازدهمین امام و فرزند امام حسن عسکری (ع) است حضرت مهدی (عج) هم نام پیا مبر (ص) و کنیه ی اصلی ایشان نیز همان کنیه ی پیا مبر (ص) _ یعنی ابوالقاسم _ است . ایشان آخرین ذخیره ی الهی است ، و با توجه خاص خداوند به حیات خود ادامه می دهد تا این که به اذن خدا وند ظهور می کند و حکومت جهانی اسلام را تشکیل می دهد » .(سایت ظهور،1386)
ویژگیهای نمادین موعود در اسلام:« موعود اسلام نامش و کنیه اش با حضرت رسول اکرم (ص) برابر،یارانش 313 تن به تعداد اهل بدر ، محل قیام آن حضرت کنار کعبه مشرفه مانند جدّ بزگوارش و محل حکومتش شهر کوفه مرکز حکومت حضرت علی (ع) خواهد بود».(توفیقی،1385،ص269)
منبع http://www.tmat.ir/link/388